Strach a statistika
srpen 2014
To, že jsem dokázala zvládnout chůzi ze schodů, opravdová, zaznamenatelná změna k lepšímu mi dala naději, že
možná přeci jen nejsem ještě u hranic svých možností. Schody
mě fascinují a musím zkusit zdolat každé, na které narazím. Není to snadné, ale většinou to je možné.
Když se učí chodit po schodech malé děti, jsou ve věku, kdy je ani nenapadne, že by se jim při pokusu o zdolání takového schodiště mohlo něco stát. Vždycky je po ruce někdo, kdo dává pozor a v případě nouze zasáhne. Já musím kromě schodů překonávat i svůj strach a někdy nejen svůj. Té změně musí přivyknout i okolí. A tak tohle léto mnohokrát uslyším: "Neblbni a radši se něčeho chytni," nebo "Ne tak rychle, pro všechno na světě!" :-)
Musíme všichni překonat model, který byl
doteď velmi funkční, protože mě chránil před pády a úrazy. U každých schodů, ke kterým jsem přišla, jsem hledala
automaticky zábradlí. Když někde nebylo, byla jsem naučená počkat, až
půjde někdo kolem a pomůže mi. Věděla jsem, že si schody
nemůžu dovolit. Strach mě chránil. Potřebuju ale takovou ochranu teď? A pokud ano, jak odliším, kdy se bojím právem a kdy je to jen nepotřebná úzkost?
Jak vlastně člověk zpracovává všechny ty změny, které se dějí
s tělem, s nímž se v terapii pracuje? Pro mě je to jedna velká cesta do neznáma. Zatímco lidé po úrazu nebo po cévní mozkové příhodě se terapií vracejí k tomu, co znají, já se učím věci neznámé a nové - někdy je to velmi dobrodružné a fascinující a jindy úkol úplně úmorný a nesmírně nesnadný. Je to, jako kdybyste se vydali někam do daleké ciziny - jsou chvíle, kdy si užíváte všechno nové a exotické a jindy se vám zasteskne po známé, pohodlné posteli, kterou máte doma a překonávat nějaké exotické nástrahy se vám nechce ani trochu. A abyste tu exotiku i s jejími nástrahami zvládli, je moc důležité vědět, že obojí je docela přirozené a pochopitelné.
Studie
pro lidi po cévní mozkové příhodě, které se účastním, ano,
ta, která pracuje s dlouhým protahováním, motorickým tréninkem
pomocí rychlých pohybů a spasticitu překonává botulotoxinem,
zkoumá to, jak je člověk se svými pokroky při cvičení
spokojený, pomocí několika otázek. Ty se týkají bolesti,
spasticity a funkce cvičených končetin. Tahle část testování
je, myslím, frustrující pro obě strany.
„Na
stupnici od jedné do deseti, jak dobře vám nohy fungují? Jedna:
fungují dokonale, deset - nefungují vůbec.“
„Definujte
dokonale.“
Moji zkoumatelé mě musí nenávidět. Místo
jednoduchých odpovědí na jednoduché otázky pořád něco řeším.
Ach jo. Jenže položit takovouhle otázku absolvence filozofické
fakulty se zaměřením na jazyky, která se ráda patlá v přesných
významech slov, se nevyplácí.
"Jak
by funkčnost svých nohou ohodnotil vrcholový sportovec? Dal by jim
jedničku? Nebo by to i u takového člověka byla dvojka, protože
vždycky je přece možné něco vylepšovat? A můžu to vůbec
hodnotit já, když netuším, co je „normální“?"
„No
jo, ono je to myšlené hlavně na lidi po mrtvici, co to srovnání
tak nějak mají. No ale tak to nějak prostě zkuste zhodnotit, i
tak to má vypovídací hodnotu…. “
Tohle mi nejde. Chápu, že je potřeba vše nějak
zaznamenat, konkretizovat, objektivizovat a zařadit, aby se výsledky
daly prohnat statistickým programem a zapsat do úhledné tabulky
nebo elegantního grafu. Jenže já nejsem žádné číslo ve
statistice. Já jsem já. Nehledě na to, že ta studie je tak jako tak primárně pro lidi s jinou diagnózou...
A
tak sice hodnotím požadované, zároveň se ale pouštím do hledání, jestli někdo systematicky zkoušel
s dospělými s mojí diagnózou - s lidmi s obrnou, kteří jsou normálně inteligentní (čili schopní
systematického tréninku) pracovat. Jestli to, na co přicházíme při cvičení v Redcordu, a co potvrzují i všechna
měření v rámci studie (do které vlastně až tak nepatřím),
zažil i někdo jiný.
Jak je to s interpretací subjektivního prožitku? Je zřejmé, že se každý brání, když se má nějaká zkušenost "scvrknout" do jednoho čísla. Máme epistemologické a metodologické nástroje, které nám umožní vyhnout se této situaci? Máme, ale je třeba porozumět tomu, co nám nabízejí. Je omylem si myslet, že nám postačí zaznamenat slovní odpovědi, aniž bychom je nepodrobili kvalitativní analýze a interpretaci. Zjednodušeně lze říci, že výsledkem potom je - např. v grounded theory - nová teorie, která však vzniká "roztavením" původních výpovědí respondentů.
OdpovědětVymazatHm... tenhle text jsem, paradoxně, nepsala jako filipiku proti statistice a objektivnímu měření. Já naprosto uznávám, že objektivní měření a věci s tím spojené jsou důležité a je velmi dobré pořizovat nahrávky a záznamy, protože člověk získá nějaká tvrdá, objektivní data, která nějakou hypotézu potvrdí nebo vyvrátí.
OdpovědětVymazatTo je úplně bez debaty. Jenže musím říct, že třeba s tou stupnicí na funkčnost se prostě neumím vypořádat.
Co je deset? Dokonalá funkčnost končetin průměrného zdravého člověka? Závodní gymnastky? Moje? A má to "moje" číslo opravdu vypovídací hodotu, když ho jen tak plácnu, aby v těch záznamech něco bylo? "Napište tam třeba pětku, protože na tohle neumím odpovědět....nevím, tak asi průměr, no... "
Přesně tak jsem občas odpovídala ...a ne, nechtěla jsem výzkum sabotovat :-)))
Já také nevím, co je 10/deset. Chtěl jsem se spíš vymezit proti "kvalitativním" výzkumům, které nejsou s to abstrakce a zakládají si na "jedinečnosti příběhů". Ale mohli bychom např. komparovat výpovědi těch, kteří odpověděli "10" a vztáhnout jejich výpovědi k určitému kontextu. Možná bychom vytvořili parciální koncepty "dokonalé funkčnosti".
VymazatTo potom ano. :-) Jak jsem byla psala, nejde mi o to, vymezit se vůči statistice. Myslím, že je potřeba kombinovat tvrdá data s respektem k účastníkům experimentu a s vědomím toho, že ne všechno tabulky pojmou. Ono podle mě každý terapeutický postup má nějaký svůj první příběh. A z těch prvních příběhů člověk musí extrahovat ta tvrdá fakta a ta pak citlivě zakomponovat do jiných příběhů. :-)
Vymazat