Příběh o holandské železnici

Nedávno se mě někdo ptal, proč už na blog nepíšu tolik o fyzioterapii. A nebojte se, zase to přijde. Ale zároveň si myslím, že je fajn sdílet se i o věcech docela obyčejných, které s fyzioterapií nijak nesouvisejí, protože nejen cvičením živ je člověk. :-) A jestli k něčemu fyzioterapie je, pak k tomu, aby člověk fungoval co nejobyčejněji. Pokud se z milé terapie stane životní priorita, je to špatně. Pokud totiž množství cvičení omezí člověka v tom, aby se stýkal se s přáteli, šel občas do divadla nebo docela obyčejně na procházku, není to dobře. Je jistě správné se o tělo starat, ale dělat to na úkor péče o duši a o lidi kolem sebe,  to dobře zkrátka není. I proto vám vyprávím nejen o tom, jak se vypořádávám s výzvami, které přede mě staví postižení, ale taky o docela obyčejných historkách ze života.


I když... ne vždycky jsou tak úplně obyčejné. Momentálně se kromě příprav gospelového benefičního workshopu věnuju i přípravě svého holandského výletu. Už mám učebnici anatomie pro začátečníky, abych na kursu věděla přesně, o čem je řeč, podala jsem několik žádostí o grant a málem při jejich kompletování přišla o rozum - jedna organizace chce žádost jedině sešitou sponkami, další jedině jako volné listy, třetí potřebuje doklad o vedení bankovního účtu (ideálně výpis, ale co když vám žádné výpisy papírově už nechodí několik let??). a všechny varují, že nedodržíte-li formální náležitosti, vaši žádost vyřadí rovnou, aniž by se někdo díval na obsah. Také chystám zpívací workshopy na dobu po návratu z kursu, to abych měla jistotu, že nezůstanu úplně bez peněz, pokud žádná z mých ponížených proseb o peníze u nejrůznějších nadací nebude vyslyšena.

A to není ani zdaleka vše. Do Amsterdamu přiletíme hodinu a půl před začátkem prvního dne kursu. Proto jsem zajásala, když jsem zjistila, že jízdenku na vlak si můžu koupit on-line. Učinila jsem tak iniciativně už koncem února. Nákup na holandských webových stránkách je velmi adrenalinová zkušenost. Když zaplatíte, přijde vám do mailu voucher s kódem, který v e-shopu zadáte a vyberete si datum, kdy chcete cestovat. Až po nákupu se ovšem ukázalo, že datum si můžete zvolit jen v rozsahu následujících dvou měsíců. I napsala jsem e-mail na zákaznickou podporu. Zdvořilý a patřičně zoufalý. Proč tahle informace nikde není uvedená? Odpověď byla rychlá, protože automatická. Holandská železnice mi holandsky sdělovala, že na můj e-mail, jehož přijetí tímto potvrzují, odpovědí během pěti pracovních dní.  O pět pracovvních dní později od nich přišel další vzkaz, ve kterém se omluvili, že to během těch pěti dnů bohužel nestihli a že že mám laskavě ještě vydržet.  O tři další dny později mi někdo ze zákaznické podpory napsal jednou větou, že mám prostě počkat, až bude do data cesty méně než dva měsíce a pak to bude fungovat. Počkala jsem. Zkusila kód vyzvednout. Nic.


Napsala jsem na milou zákaznickou podporu znovu. Dodržela jsem přitom všechna pravidla pro psaní zdvořilých stížností v angličtině, která vtloukám do hlav svým studentům zkouškových kursů. Byla jsem laskavá, formální a vynechala jsem všechny emoce a historky o tom, jak ten lístek vážně moc potřebuju.  Za   tři dny jsem obdržela následující odpověď:


Dear Ms,
Thank you for your e-mail.
 First, my apologies for my late response.
Gladly I would like to respond to your e-mail. Sorry for the confusion, but you can only redeem the voucher codes withib one mont. So after the seventh of March you can use the tickets voor April.
If you have any questions, please feel free to contact us. You can contact our Customer Service day and night by calling 030 - 751 51 55.

Přeloženo to znamená zhruba toto:


Vážená ženo,
Děkujeme za Váš e-mail.
Nejprve se omlouvám za to, že odpovídám pozdě.
S radostí bych rád odpověděl na váš e-mail. Sorry za zmatky, ale voucher jde uplatnit jen běhoun jednoho Měsíce. Takže po sedmém březnu můžete své lístky použít voor duben.
Pokud máte nějaké otázky, můžete nás klidně kontaktovat. Naši zákaznickou podporu můžete volat ve dne v noci. Telefon...

Počkala jsem na sedmý březen a učinila další pokus o uplatnění kódu. Nefungovalo to. Tak jsem vytvořila další, LEHOUNCE SARKASTICKÝ dopis, v němž jsem firmě sdělila, že nemám důvod věřit tomu, že ten kód začne zázračně fungovat třeba za týden a požádala o vrácení peněz. Odpověděli, že se omlouvají za selhání komunikace a peníze vrátí do dvou týdnů. Dále mě ujistili, že si můžu klidně koupit nový lístek a kdyby byly další problémy, mohu volat jejich zákaznickou podporu  - ve dne v noci.

Zakoupila jsem tedy další kód a cestu na letiště pořídit šlo. Cestu z letiště ovšem opět nikoli. Nedalo se nic dělat. Musela jsem zavolat tu zákaznickou podporu, co má fungovat day and night. Volané číslo neexistuje. Jsem trpělivá. Dohledala jsem číslo skutečné,  dovolala se, přesvědčila telefonistku, že holandsky s ní konverzaci vážně vést nemůžu a nakonec jsme se domluvily. Dostala jsem funkční kód a mám ten lístek!  Potřebuju ovšem ještě jeden. Ach. :-)

A taky si myslím, že bych měla od holandské železnice dostat kompenzaci, protože jsem jim zachránila krk... jestli prodávají nefunkční lístkové kódy na duben, budou mít brzy celkem divoko. Díky mně totiž o problému vědí. To by stálo za nějakou odměnu pro toho, kdo ten nedostatek objevil. Třeba platnou třídenní jízdenku na MHD v Amsterdamu. Nemyslíte?















Komentáře

  1. Tak tohle taky není špatná hra... a pak že "inu Turecko" - Turecko v tom lítá zcela nevinně!! ;-)

    - a kompenzaci rozhodně ANO!! ať už má podobu jakoukoli - třeba funkčního kódu získaného hned napoprvé :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejlepší na tom ovšem je, že jsem zjistila, že kdybych chtěla uplatnit voucher na cestu na letiště z původní objednávky, tak bych mohla, ačkoli mám slíbeno, že mi peníze vrátí - ten totiž opravdu fungovat začal. Kód na cestu z letiště ovšem nefunguje dál. Problém tedy evidentně je s kódy ve směru z letiště a jestli to tak je, tak budou mít vážně veselo, až to kupující zjistí a začnou zkoušet v dubnu uplatňovat. :-)
      A taky je moc príma, že ten náhradní lístek má na sobě napsáno, že stál 17 EUR, zatímco odpovídající položka, tj, peníze, co šly z účtu, má hodnotu 8,40, Naštěstí tenhle lístek jsem přenechala kamarádce, protože by mě moc zajímalo, jak bych tuto taškařici vysvětlovala v nějaké nadaci, která by chtěla vidět účetní doklady na grant... ne, že by to vypadalo, že nějaké budou, ale naděje zatím zůstává. :-)

      Vymazat
  2. Zlaté české dráhy:)Ale docela mě ten článek vyděsil. Chystám se totiž příští rok do Holandska jako au - pair a jsem ten druh člověka, který přitahuje různé podivné a neuvěřitelné historky, takže jestli tam takhle funguje víc věcí, bude to velic zábavný rok:)Liduška

    OdpovědětVymazat
  3. Já myslím, že to všecho takové nebude. ;) Holanské železnice jsou ovšem pověstné - například lístek na normální vlak mimo tyhle turistické nabídky z ciziny jde koupit jen přes web železnice belgické. A pokud jde o ČD, jejich zpusob vracení nevyužitých, na webu koupených lístků, kdy je třeba nejdriv koupit lístek nový a pak požádat o vrácení peněz, které přijdou za šest týdnů, myslím, že příbuznost s holandskými drahami je nepopiratelná... ;)))

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky