Pět způsobů, jak bojovat s únavou

Podařilo se mi během dvou dnů dvakrát upadnout, zničit dvoje kalhoty a rozbít dvě kolena. Zaskočilo mě to, protože už se mi to dlouho takhle šeredně nepodařilo. Kalhoty, řečeno pojišťováckou terminologií, na odpis. V peněžence průvan, protože kalhoty bylo třeba pořídit nové, ale s takovou historií nehod jako mám já, moje oblečení nepojistí určitě nikdo.  Nálada na bodu mrazu.  Na její vylepšení nepomáhalo nic. Dokonce ani číst tenhle  motivační blog ne a to je vážně na pováženou, uvážíme-li, že je můj vlastní.  :-)


Potřebovala jsem si prostě odpočinout. Co mi v podobných případech nejvíc pomáhá?

1) spánek
Někdy bývají ta nejjednodušší řešení nejefektivnější. Člověk může mít relaxačními technikami naplněný třeba celý den, když je ale docela obyčejně nevyspalý, jsou všechny sofistikované terapeutické techniky k ničemu.  Je dobré na to nezapomínat.

2) koupel v teplé vodě
Další z jednoduchých a osvědčených prostředků. Teplá voda pomůže uvolnit svalové napětí a když se do vody ještě přidá nějaká pořádně pěnivá pěna, je to vrchol blaha. Mám ráda třeba pevné pěny od Lush, protože z těch je obvykle pěny tolik, že vana připomíná nějaký hollywoodský romantický film.

A je-li čas a nálada, dojde i na vířivku. Mám jen takovou úplně obyčejnou na chodidla, kterou potkáte třeba na pedikúře, ale i tak je to pomůcka užitečná.  Možná se vám zdá, že to, co tu píšu, jsou takové jasné věci, které ani nestojí za to zmíňovat.  Není to ale tak dlouho, co jsem si psala s jednou maminkou s postiženým chlapečkem a tu tyhle tipy překvapily a děkovala, jako kdyby se dozvěděla něco objevného. Proto o nich píšu.  :-)

3) aromaterapie
Do koupelny se mnou smějí i esenciální aromaterapeutické oleje. Ty se nesmějí dávat přímo do vody,  protože ve vodě se nerozpouštějí. Rozpustné jsou ve vodě nebo v alkoholu, ale tím se při svých koupeelnových orgiích nezdržuju.  Praktikuju to jednoduše tak, že olejíčky nakapu na papírový kapesníček a umístím do místnosti, kde si chci vůni užít. Pozor! Aromaterapie je velmi účinná metoda, nejsou to jen tak nějaké vůně a proto je potřeba se seznámit s tím, co který olejíček dělá a jestli člověku neublíží. Některé se nesmějí používat při epilepsii, jiné nejsou vhodné pro malé děti nebo v těhotenství. Taky není dobré používat směsi do aromalamp, protože ty obsahují často syntetické vůně, nikoli přírodní - a žádný zvláštní zdravotní účinek se od nich čekat nedá. Na lahvičce by vždy měl být uvedený latinský a český název rostlinky, ze které je olejíček vyrobený a místo původu. O aromaterapii existuje spousta knížek. Já mám ráda Aromaterapii do kapsy od Marie Noe.  Klasická, obsáhlá a podrobná knížka je taky Voňavá lékárna od Valerie Ann Vorwoodové. Na první kontakt s aromaterapií ovšem doporučuju návštěvu u nějakého kvalifikovaného aromaterapeuta, který má na zacházení s aromaolejíčky vzdělání a bude umět poradit s tím, co smíte a co ne, co by vám udělalo dobře a co naopak ne.  Jejich seznam najdete tady.

 Voňavá lékárna je knížka, kde najdete spíš recepty, návody na osvědčené směsi, takže pokud se nechcete do aromaterapie ponořit, pak je to asi nejlepší volba.  Je k dostání v mnoha e-shopech, v cenách od 450 do 600 korun, proto sem nedávám žádný konkretní odkaz a doporučuju využít nějaký porovnávač ceny, protože ty rozdíly nejsou úplně malé.










Druhá zmiňovaná knížka, Aromaterapie do kapsy je výborná, pokud se člověk chce aromaterapii trochu víc věnovat. Obsahuje teoretický úvod do aromaterapie, vysvětlení, jak a proč to vlastně funguje a seznam nejčastěji užívaných aromaolejů, jejich účinků a kontraindickací. Stojí okolo 250 korun.

Můžete se tak snadno pustit do experimentování sami, ale i tady platí, že je lépe začínat pomalu, pozvolna a opatrně, přesto s aromaterapií pracuju ráda. Je to hodně příjemný způsob, jak třeba právě únavu nebo naopak nervozitu ovlivnit. Některé olejíčky fungují výborně i na uvolnění svalů, dá se s tím hodně kouzlit, takže pokud máte vůně rádi, možná může aromaterapie stát za vyzkoušení. 









4) masáž
Kdo by neznal? Co je masáž, víme všichni, je jí spousta druhů a je potřeba zkusit, co vám vyhovuje nejlíp.  Já mám poslední léta nejradši masáž thajskou, která spastické svaly uvolní přímo zázračně. Jen je potřeba počítat s tím, že trvá déle, klidně i dvě nebo tři hodiny a tomu odpovídá cena. Pokud si člověk netroufne na klasickou thajskou, může být docela zajímavé začít thajskou olejovou, která je možná o něco blíž tomu, co normálně známe. 


5) pohyb, ideálně ve vodě
Je to paradoxní, ale na únavu někdy zabere i u lidí s obrnou to, že se prostě začnou hýbat a dodají tak tělu kyslík.  Nejradši k tomuhle účelu využívám Wet Vest. To je taková vesta z neoprénu, která člověka udrží v hluboké vodě v poloze vestoje. Už jsem o ní psala, je to výborná pomůcka pro nácvik chůze v odlehčení vodou, ale pomáhá hodně i s dýcháním. Uvádí se, že zlepšení kondice nastane už po šesti až osmi týdnech užívání třikrát týdně. 



Všechno, co jsem tu psala o WetVest, najdete tady. 
Jistě jsem ale nezmínila všechny způsoby, jak se s únavou vypořádat.  Nezmínila jsem se například o čokoládě. :-)

Co pomáhá  vám? Podělte se o zkušenosti. 
A přeju pěkný, neunavený den. 






Komentáře

Oblíbené příspěvky