Jde o život
6. března 2013
Mám spoustu práce. Chystám dva velké hudební
workshopy, učím a taky mi přišel nějaký překlad. Lektorská
práce na volné noze je sice krásná, ale je, abych tak řekla, poněkud sezónní. Během školního roku prostě musíte pořád pracovat, jelikož od června do září bývá aktivit o něco méně
a s tím souvisí i nižší příjmy. Léto se zeptá, co
člověk dělal v zimě a výmluvy většinou neprojdou. Pokud jste se
neflákali, můžete mít třeba dva měsíce celkem volného režimu.
V opačném případě vás čeká shánění zakázek a můžete
skončit třeba v call centru kalkulaček Texas Instruments, jako se
to jednou stalo mně, ačkoli jsem o existenci této značky do té
doby nic netušila a matematiku odjakživa z duše nenávidím. (Byly
to celkem krušné týdny nejen pro mě, ale i pro ubohé zákazníky,
kterým technickou podoporu poskytoval někdo, kdo s bídou věděl,
kde se ta kalkulačka zapíná a jehož jedinou kvalifikací pro práci na
help lince byla znalost severského jazyka.)
Hm, nějak jsem se zamyslela. Sedím v neurologické ordinaci, kde před chvilkou zaznamenali a zanesli do tabulek, jak rychle chodím, jaký mám rozsah pohybu v kloubech a jak moc jsem spastická.
„Takže," slyším milého terapeuta, který mi právě oznámil, že se
díky pokroku vědy můžu zkusit vylepšit i ve svém retrověku nad
třicet, „naše metoda spočívá v protahování. Musíte každý
zkrácený sval udržet v maximálním protažení aspoň deset minut
a pak uděláte sérii takových rychlých, intenzívních pohybů. 30 vteřin. A budete si o tom vést záznamy. Denně. Cvičit se musí jednou nebo dvakrát za den, no a čím déle to protažení vydržíte,
tím lépe, nad tři a půl hodiny na sval už to ale nemá smysl
prodlužovat. Metoda prokazatelně funguje, využívá se u lidí po mrtvici, je
ale trochu náročná na čas.“
Trochu
náročná. Uf. Zažila jsem už ledacos. Vojtovku. Ergoterapii.
Vodoléčbu. Koupele v radonové vodě. Koupele v jodobromové vodě.
Koupele ve vlastním potu. Polohování. Polohování s protahováním
za pomoci pytlů s pískem, který vozil tatínek ze stavby a maminka
zašívala do plátěných kapes, co vážily několik kilo každá a
měly po umístění na moje spastické nožičky způsobit, aby tyto
zůstaly v kýžené vnější rotaci alespoň půl hodiny denně. Přihoďte trochu
elektroakupunktury, pár návštěv shromáždění zázračných
kazatelů, úpěnlivé modlitby, výlet do Egypta za skorošamankou
Augustinovou, fakt, že jsem dělala pokusného králíka asi tak
milionu studentů fyzioterapie a máte představu o mém léčebném
koktejlu. A teď si dáme pohádku o pokroku vědy a intenzívním tréninku, spočívajícím
tom, že vydržím dost dlouho v nějaké nemožné poloze a třiceti
vteřinách jakýchsi rychlých pohybů. Konečně něco, co
funguje. Jasně. A já jsem čínská císařovna.
„Vypadáte
vyděšeně,“ říká terapeut.
„To
taky jsem,“ odpovídám. „Představuju si pravděpodobný počet
svých zkrácených svalů, snažím se svůj humanitně vzdělaný a
atrofovaný mozek přimět k tomu, aby spočítal, kolik mě to bude
stát času a přemýšlím, jestli se to vůbec dá stihnout ne za
den, ale za týden. Vychází mi, že ne. Víte, já chodím
normálně do práce... “
„To
je otázka priorit,“ na to on. „Sportovci, co trénují na
olympiádu, taky sportují každý den.“
S tím nemůžu
polemizovat, jelikož o předolympijské přípravě nemám vůbec
žádnou představu a tak jen suše a pragmaticky poznamenávám, že na olympiádu už jsem
trochu stará.
Tato
odpověď mého budoucího sportovního kouče nijak neuspokojuje.
„Chce to mít motivaci a vědět, o co vám opravdu v životě
jde.“ Tak to trefil.
„O co jde? Přece o život..."
Přemýšlím, zda nabídku terapie přijmu nebo ne. Mám vůbec šanci to zvládnout?
Co by se stalo, kdybych odmítla?
Je zvláštní, jak se někdy ve svých omezeních zabydlíme tak, že se nám z nich skoro už ani nechce. Ale to není všechno, co se mi honí hlavou. Víc než hodina denně? Ze dne na den? Od zítřka? Je to překvapivě složité rozhodování, které mě po dlouhé době konfrontuje s faktem, že mi vlastně něco chybí.
Mám sice obrnu, je na mně dost vidět, chůze
nepatří k oblíbeným aktivitám, ale jinak obvyklým
stereotypům, s DMO spojeným, moc nehovím. Když jsem byla malá, cvičil se mnou
tatínek, nikoli maminka, nejezdila jsem skoro do lázní, nestrčili
mě nikam do ústavu a slovo integrace tehdy nikdo neznal. Přežila
jsem tedy úplně normální základní, střední i vysokou školu
bez konzultace s pedagogicko-psychologickou poradnou, bez osobních
asistentů a individuálního vzdělávacího plánu a jediná
výhoda, na kterou si kromě dvojích učebnic vzpomínám, byl fakt,
že jsem se nemusela účastnit branných cvičení. Unikla jsem tak
nutnosti lítat po lese v pláštěnce s igelitovými pytlíky na
nohou a plynovou maskou na obličeji. Soudruzi zřejmě usoudili, že
když se o takové, jako jsem já, postará jaderný výbuch, bude
nám všem líp. A ne, nevadilo mi to. Volné soboty, které jsem
díky tomu získala, byly fajn. Ale jinak?
Když
jsem si stěžovala, že nestíhám dost rychle psát při diktátech,
rodiče mi nekompromisně vysvětlili, že v tom případě si musím
to, co říká paní učitelka, zapamatovat a dopsat potom - v době,
kdy ostatní děti budou diktát opravovat. Tedy musím opravdu
všechno umět, abych nepotřebovala čas na přemýšlení a
dodatečné změny. Přesně takhle jsem to taky celou dobu, kterou
jsem ve vzdělávacím procesu strávila, provozovala. Dnes to
považuju za nejlepší a navíc téměř celoživotní průpravu na
tlumočení, které mě občas živí. Kdo z kolegů takhle dlouhou
přípravu má?
Když
jsem přišla s myšlenkou, že bych se ráda naučila hrát na
flétnu, rodiče mi nevysvětlovali, že s mojí manuální zručností
je to naprostý nesmysl, nýbrž zakoupili požadovaný hudební
nástroj a několik let nezřízeně trpěli, protože jako první
jsem se musela naučit používat svoji nešikovnější ruku. Bylo
to nechutně těžké a velmi drsné jak pro mě, tak pro všechny
sousedy v domě, ale dala jsem to já i oni. Na střední škole jsem
pak díky tomu měla šanci si aspoň trošku přivydělat. Když už
jsem nechodila na klasické brigády, mohla jsem
aspoň učit flétnu.
V osmnácti mi nabídli invalidní důvod „z
mládí“. Otec to nešťastné sociální pracovnici ale drsně
zatrhnul s tím, že to ani náhodou, jelikož já přece vystuduju
minimálně jednu normální vysokou školu a půjdu normálně do práce jako
všichni ostatní normální lidi. Na její zděšený dotaz, co tím
chce říct, jí sdělil, že „s hlavou nic nemám“ a že "nevidí
důvod, proč bych se měla válet doma či se účastnit nějakých
nesmyslných aktivit pro postižené, kde bych se naučila jen to, že
něco nemůžu." Tečka. Konec debaty.
Jsem
za tenhle přístup neskonale vděčná. Díky němu totiž
o sobě neuvažuju jako o člověku s postižením a o takzvaných výhodách se dozvídám spíše náhodou. Moje životní zkušenost má
ale i jednu (pro časově náročnou terapii naprosto zásadní) nevýhodu. Mám úplně stejně málo času jako všichni
ostatní zoufalci v totálním pracovním nasazení.
Takže - abyste pochopili mé váhání, zda do terapie jít nebo ne - představte si sebe. Sebe se všemi každodenními
povinnostmi. Ke všemu, co musíte zvládnout,
přidejte denně víc než hodinu terapie, o které nic nevíte. Nic.
Jen to, že je experimentální a z Francie. Ne, netušíte, jestli to k něčemu
bude. Vaše celoživotní zkušenost s neurologickou diagnózou vám
říká, že spíš ne. Tak co? Dáte to? Nehcete zahodit šanci?
Nevíte? Bezva. Pochybnosti mít můžete. Pro přežití toho, co
přijde, je ale důležité se motivovaně a odhodlaně aspoň
tvářit. Váš trenér
bude mít radost a vy si nebudete vyčítat, že jste to aspoň nezkusili. To pro začátek úplně stačí. Jdu do toho.
Komentáře
Okomentovat